bio

Afgelopen 17 jaar ervaring als ondernemer in Kaatje bij de Sluis (1 Michelinster). Daarom begrip voor zowel ondernemer als voor het team. Harald Hovenkamp is auteur van drie boeken over gastheerschap. Alle boeken zijn geschreven vanuit praktijkervaringen in (Internationale) hotels, restaurants en ziekenhuizen. Meer dan dertig jaar ervaring in verschillende
horeca, hotels en restaurants. 

Modern Gastheerschap
‘Modern Gastheerschap’ is een boek over gastheerschap in de praktijk. Het boek geeft duidelijke handvatten voor medewerkers in de bediening. Aan de hand van dit boek kan je duidelijke afspraken maken op de werkvloer. Dit boek is geschreven vanuit mijn praktijkervaring met het opleiden van tientallen medewerkers voor het gastvrijheid vak.

Je zegt, wat je denkt
‘Je zegt, wat je denkt’ is mijn tweede boek waarin ik duidelijke uitleg geef over het gebruik van non-verbale communicatie. Met non-verbale communicatie kan een medewerker invloed uitoefenen op de gast of bezoeker. Ook kan een medewerker aan de hand van dit boek veel beter de gast of bezoeker inschatten. Door het beter inschatten van de gast of bezoeker heeft de medewerker de overhand en controle in de situatie. Daardoor meer verkoop en omzet.

The role of hospitality in a hospital environment (ENG) is mijn derde boek waarin ik diep in ga op gastvrijheid, zorgorganisaties en de combinatie van beiden. In dit boek beschrijf ik uitvoerig gastvrijheid in combinatie met zorgverlening. Hoe is subjectieve gastvrijheid te verenigen met strak georganiseerde zorgorganisaties. Er wordt er uitgebreid in gegaan op de structuur van ziekenhuizen maar tegelijkertijd wordt ook complexiteit van gastvrijheid veelvuldig besproken. Zowel zorg, horeca als de combinatie van beide wordt grondig onderzocht en verklaard aan de hand van de geschiedenis, theorieën en modellen. Dit boek in zijn geheel legt de uitdagingen bloot van zorg en gastvrijheid, maar benadrukt tegelijkertijd ook hoe complex beide vakgebieden op zichzelf zijn.

De rol van gastvrijheid in een ziekenhuis omgeving (NL) is mijn derde boek waarin ik diep in ga op gastvrijheid, zorgorganisaties en de combinatie van beiden. In dit boek beschrijf ik uitvoerig gastvrijheid in combinatie met zorgverlening. Hoe is subjectieve gastvrijheid te verenigen met strak georganiseerde zorgorganisaties. Er wordt er uitgebreid in gegaan op de structuur van ziekenhuizen maar tegelijkertijd wordt ook complexiteit van gastvrijheid veelvuldig besproken. Zowel zorg, horeca als de combinatie van beide wordt grondig onderzocht en verklaard aan de hand van de geschiedenis, theorieën en modellen. Dit boek in zijn geheel legt de uitdagingen bloot van zorg en gastvrijheid, maar benadrukt tegelijkertijd ook hoe complex beide vakgebieden op zichzelf zijn.

Lezingen en trainingen! Daarnaast verzorg ik ook lezingen en trainingen over het onderwerp gastheerschap. Aan de hand van meer dan 30 jaar praktijkervaring in combinatie van theoretische modellen kan ik duidelijk structuur geven aan gastvrije organisaties.   Afnemers van mijn boeken en trainingen zijn gastvrijheid professionals, onderwijsinstellingen, studenten, bedrijven en zorgorganisaties. Stuk voor stuk geïnteresseerd in gastvrijheid. Gastvrijheid is het element waarmee jou bedrijf zich kan onderscheiden.  
Personen, bedrijven en onderwijsinstellingen komen naar mij toe met vragen over gastvrijheid.  Ik geef duidelijke uitleg aan teams wat gastvrijheid is en vooral hoe belangrijk dit is. Gastvrijheid is uitvoeren is moeilijk, complex en onderschat door werkgever en werknemer. Gastvrijheid is het verschil of een gast of klant terugkomt of niet. 
Trainingen worden gedaan op basis van jou speciale wensen! Wat is het probleem in het team, waar loopt men tegen aan. Door duidelijke (praktijk) afspraken te maken zorg je voor een geweldige beleving van de bezoeker. Aan de hand van een bewezen model structureren we je bedrijf en zorgen we voor een gastvrije cultuur.

"De bediening doet meer dan vakkennis etaleren; hij of zij is beschaafd, opmerkzaam, dienstbaar, kan improviseren, organiseren, is vlot en tactvol"

Het bedieningsvak is veel complexer dan wijzelf in onze bescheidenheid vaak denken. Alleen al de vraag wat gastvrijheid nu precies is? We hebben te maken met ontzettend veel onzekere, flexibele momenten tijdens contactmomenten met de gast. We moeten daarmee om leren te gaan. Als je deze onzekerheden kan voorkomen of voor kan zijn geeft dit jezelf meer overwicht en zekerheid. Daardoor meer controle over de situatie. 

Harald Hovenkamp

SVH Meestergastheer
MSc, MA Hospitality & Service Management

Ervaring Harald Hovenkamp

Hieronder een overzicht van de ervaring van Harald Hovenkamp

1986

Ubbegaheem

Vanaf mijn 14e jaar achter de bar gewerkt bij het bedrijf van mijn ouders. Bardienst, bruiloften, cafetaria, begrafenissen.

1990-1994

Onder de Linden

Tijdens de Middelbare Hotelschool Groningen part-time gewerkt bij Geerhard en Petra slenema in Aduard. Het eerste Michelin Restaurant waar ik begon te werken.

1993

University Centre Cambridge, Engeland

Eerste halfjaarstage van de hotelschool. Een half jaar in Engeland gewerkt waar ik heb geleerd in de afdelingen keuken, bar, restaurant en receptie

1994

Dorint Sporthotel Biersdorf, Duitsland

Dorint Hotel **** in Duitsland waar ik met veel plezier stage heb gelopen. Vooral restaurantdiensten en bardiensten gedraaid.

1995-1996

Davoserhof, Davos, Zwitserland

Klassiek restaurant-hotel**** onderscheiden met een Michelinster. Klassieke franse keuken en service. Klassieke tafebereidingen en werkinstelling. Veel geleerd. 

1997-1999

Sheen Falls Lodge, Kenmare, Ierland

Mooi klassiek hotel ***** en gewaardeerd met een Michelinster. Prachtig bedrijf met ruim restaurant gevestigd aan de watervallen van Kenmare. Opgewerkt tot ass. restaurant manager.

1999-2004

Kaatje bij de Sluis, Blokzijl, Nederland

Kaatje had toen 2 Michelinsterren. Vanuit Ierland overgekomen om te beginnen als assisten manager naast Fons en Anneke van Groeningen.

2001-2004

Stenden Hogeschool Leeuwarden

Theoretische opleiding aan de Hogere Hotelschool te Leeuwarden (HBO)

2004-heden

Kaatje bij de Sluis, Blokzijl, Nederland

Samen met Peter Postma, Chefkok-eigenaar, vanaf 2004 eigenaar van Kaatje bij de Sluis, Restaurant & Résidence

2009-2011

Instructeur Gastheerschap

2 jaar les gegeven op de Middelbare Hotelschool te Sneek. ROC Friese Poort

2014

Modern Gastheerschap (auteur)

In 2014 is het boekje Modern Gastheerschap uitgebracht.

2015

Leermeester Gastheerschap van het Noorden

In 2015 gekozen tot Leermeester van het jaar 2015

2016

Je zegt, wat je denkt (auteur)

Compleet boek over non-verbale communicatie is gepubliceerd. Dit boek is voor iedereen te gebruiken die interesse heeft in en gebruik maakt van non-verbale communicatie

2016-2021

Regio Voorzitter - bestuurslid Alliance Gastronomique

Regio Voorzitter en bestuurslid van de Alliance Gastronomique. Het culinaire samenwerkingsverband van Nederland

2018

43ste SVH Meestergastheer

Een lang gewenste wens; Meestergastheer worden. de 43ste van Nederland sinds 1980

2017-2019

Master of Arts, Stenden Hogeschool, Leeuwarden

Afgestudeerd op Gastvrijheid in ziekenhuizen aan Stenden Hogeschool te Leeuwarden in de richting Hospitality & Service Management (Master of Arts). 

2017-2019

Master of Science, University of Derby (GB)

Afgestudeerd op Gastvrijheid in Ziekenhuizen in de richting Hospitality & Service Management aan de University of Derby (Master of Science)

2020

The role of hospitality in a
hospital environment (auteur)

Aan de hand van persoonlijk ervaring met de behandeling van darmkanker in het ziekenhuis dit uitgebreide onderzoek gedaan naar gastvrijheid in ziekenhuizen.