gastvrijheid in ziekenhuizen
The role of hospitality in a hospital environment

De rol van gastvrijheid in een ziekenhuisomgeving

Bestel het boek nu! En ontvang 'The role of hospitality' (Engels) zonder verzendkosten!

De rol van gastvrijheid in een ziekenhuisomgeving

"Congratulations to a great contribution in the field of hospitality!🌷 You have mixed the scientific and the personal/human approach so well.

A truly great and valuable book for everyone who cares about an inclusive and human health care."

Once again, congratulation for a fine piece of work!"

Jan Gunnarsson, author and international lecturer on the art of welcoming


Mijn derde boek is beschikbaar! (cover: Remco van den Brink, Afrit20) 
In dit boek beschrijf ik de complexe combinatie van gastvrijheid met zorgorganisaties. Op basis van meer dan twintig contactmomenten ga ik diep in op wat gastvrijheid is, en hoe gastvrijheid uit te voeren is in ziekenhuizen.
Klik hieronder voor een indruk van het eerste hoofdstuk. Vind je dit interessant: Bestel dan in de voorverkoop.

De rol van gastvrijheid in een ziekenhuisomgeving

1

De rol van gastvrijheid in een ziekenhuisomgeving

‘De rol van gastvrijheid in een ziekenhuisomgeving’ omschrijft inductieve en etnografisch onderzoek in een ziekenhuis omgeving van twee grote ziekenhuizen in het Noorden van Nederland. Verschillende lagen in de ziekenhuisorganisaties werden onderzocht: service assistenten, verpleging, afdelingshoofden en managers. Door alle lagen te interviewen wordt er een holistisch beeld gevormd op de kijk van ziekenhuis specialisten op gastvrijheid.  

2

Persoonlijke ervaringen

In 2015 werd ik gediagnostiseerd met darmkanker. Daardoor kwam ik in aanraking met zorgverlening, behandelingen als bestraling, chemotherapie, darmoperaties en stoma. Meteen, vanaf de eerste bezoeken in het ziekenhuis heb ik objectieve aantekeningen gemaakt van gevoelens en gebeurtenissen op het moment van de behandeling, hoe ik werd benaderd en wat er tijdens de behandelingen gebeurde. Maar ook genoteerd wat er precies gebeurt met je na een behandeling.

3

Zorg

Ziekenhuizen zijn georganiseerde en procesmatige organisaties. In ziekenhuizen zijn systemen en procedures essentieel voor management en operationele en financiële meetbaarheid. De structuur van het ziekenhuis is ingedeeld in verschillende clusters die weer in disciplines onderverdeeld zijn. Stijgende kosten van ziekenzorg én concurrentie tussen ziekenhuizen zorgen voor meer kosten bewustzijn bij het  management. Door te focussen op gastvrijheid onderscheiden ziekenhuizen zich van concurrenten. Onderscheidend vermogen wordt verkregen door focus op gastvrije voorzieningen, familiezorg en gastvrijheid. 

4

Gastvrijheid

Ook wordt er diep op het onderwerp gastvrijheid ingegaan. Verschillende theorieën over gastvrijheid worden besproken. Gastvrijheid heeft invloed op het ziekenhuis. Zowel in een ziekenhuis als in een hotel evalueren de patiënt en gast de eigen ervaring. Ook beslissen patiënt en gast over een her bezoek, het aanraden van het ziekenhuis, of niet. Voor behandeling, welzijn, of plezier van de patient zal dus gastvrijheid aangeboden moeten worden. Dit allemaal naast de normale taken en diensten die een ziekenhuis al verzorgd. Naast technische behandeling is dus persoonlijke behandeling essentieel voor de patient.

5

Combinatie van zorg en gastvrijheid

In dit boek beschrijf ik uitvoerig gastvrijheid in combinatie met zorgverlening. Hoe is subjectieve gastvrijheid te verenigen met strak georganiseerde zorgorganisaties. Er wordt er uitgebreid in gegaan op de structuur van ziekenhuizen maar tegelijkertijd wordt ook complexiteit van gastvrijheid veelvuldig besproken. Zowel zorg, horeca als de combinatie van beide wordt grondig onderzocht en verklaard aan de hand van de geschiedenis, theorieën en modellen. Dit boek in zijn geheel legt de uitdagingen bloot van zorg en gastvrijheid, maar benadrukt tegelijkertijd ook hoe complex beide vakgebieden op zichzelf zijn. 

"Vanaf het moment dat ik de behandelingen in ging heb ik alles genoteerd. Je beleeft zeer gedreven verpleging die werkelijk alles voor je over hebben"

Harald Hovenkamp

MSc, MA, en SVH Meestergastheer