Mobirise Site Maker

Harald Hovenkamp

Restaurateur en auteur van 'Modern Gastheerschap' en 'Je zegt, wat je denkt'

Harald Hovenkamp is bijna 3 decennia werkzaam in gastvrijheid en Horeca. Al jong het ambacht geleerd van zijn ouders en dus werd gastvrijheid met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten. Tijdens de Middelbare Hotelschool te Groningen kwam hij al vroeg in aanraking met werken op Michelin sterren niveau. Na de Middelbare Hotelschool te Groningen voor werk ervaring vertrokken richting het buitenland en stages gelopen in Duitsland en Engeland. Vervolgens heeft hij zich verder weten te ontwikkelen op sterren niveau met een jaar in Zwitserland en daarna 2 jaar in Ierland. Uiteindelijk Blokzijl gevonden waar hij nu alweer 15 jaar vertoefd en vanaf 2004, al ruim 10 jaar, mede-eigenaar is van Kaatje bij de Sluis, Restaurant & Résidence. Tijdens zijn werkzaamheden bij Kaatje in 2004 afgestudeerd aan Stenden University voor International Hospitality Management te Leeuwarden. Daarnaast heeft Harald ook ervaring met lesgeven van praktijklessen aan de horecaopleiding te Sneek.

Geregeld geeft Harald gastlessen over gastheerschap bij Stenden Leeuwarden en Stenden Emmen. Bij Stenden Emmen is Harald betrokken bij een nieuw Gastvrijheidsproject.

De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal of het uitstralen daarvan. Oftewel non-verbale communicatie. Na afwezigheid door ziekte verdiepte ik mij in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak heb ik mijn nieuwe boek Je zegt, wat je denkt geschreven. 


Proactief gastheerschap 


In dit moderne handboek voor iedereen in de bediening, leg ik stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geef ik ook aan hoe je dat als gastheer oppikt. Daarvoor introduceer ik de term Proactief gastheerschap . Want ‘’Als je de kunst van het lezen van non-verbale communicatie verstaat, kun je zelfs meer omzet genereren. Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn je oogst lof bij je gasten.’’ 

Naast praktijkvoorbeelden ga ik ook in op de achtergrond van non-verbale communicatie. Die blijkt diepgeworteld te zijn in de mens en gaat terug tot de oertijd.  



Respect 


Gastheerschap komt door dit boek weer in the spotlights te staan en dat is precies mijn missie. ‘’Gastheerschap verdient meer zelfrespect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Mensen snappen vaak niet hoe bediening in de praktijk werkt. Het is een vak.’’ 

Na het lezen van dit vakhandboek zullen mensen in de bediening heel anders aan het werk gaan. ‘’Of dat nu in een restaurant, brasserie of bar is: iedereen kan gasten leren lezen. Het was mooi geweest als ik deze lesstof al op school voorgeschoteld had gekregen. Daarom hoop ik nu op mijn beurt de nieuwe generaties gastheren te inspireren.‘’ 


Harald Hovenkamp

volg modern gastheerschap